اوست ازلی و ابدى، (دلایل وجود او) ظاهر وروشن، (کنه حقیقت او) پنهان، او به تمام چیزها داناست).
خداوند ازلی است: (هُوَ الأَوَّلُ)
خداوند ابدی است: (هُوَ الأَخِرُ)
دلایل وجود او روشن است: (هُوَ الظَّاهِرُ)
ذات او بر هیچ کس معلوم نیست: (هُوَ الْباطِنُ)
به همه چیز داناست: (وَهُوَ بِکُلِّ شَىْءٍ عَلِیم)
-معاد در اسلام
در قرآن مجید هیچ مسئله ای بعد از توحید به اهمیت مسئله ی معاد نیست . ابتدا کلمه «معاد» را از نظر لغت معنی می کنیم ؛ عده ای گفته اند : معاد مصدر است و به معنای بازگشتن . برخی گفته اند : معاد در اصل ، مَعوَد بوده است ، یعنی محل عود و بازگشتن و آن همان صحنه ی قیامت و محشر است و اگر هم به معنی مصدر بگیریم می تواند به معنای بازگشتن و عودت روح انسان به بدنش باشد . بعضی گفته اند معاد یعنی بازگشت انسان به جای اصلی خود ، جای اصلی او خداست که همه به سوی او باز می گردند .
حدود 1200 آیه درباره ی معاد در مجموع قرآن مجید که قریب یک سوم آیات قرآن را تشکیل می دهد ، آمده است ...