از آنجا که تعریف صحیح، اصولی و علمی هر نظام علمی پایه استواری برای استفاده از آن در زمینه های مختلف است و این کار در مورد آموزش سمعی و بصری انجام نگرفته در نتیجه سمعی و بصری از ایفای نقش مهم و اساسی خود باز مانده است. بسیاری از دانشمندان تعلیم وتربیت معتقدند که مهمترین خصوصیت یک مدرس خوب قدرت او در انتقال و تفهیم هدفهای آموزشی به شاگردان و برقراری ارتباط با ایشان است و مدرسی موفق کسی است که با استفاده از روشهای سمعی و بصری ارتباط صحیح و مؤثر با دانشجویان برقرار کند.
سمعی و بصری برخلاف تصور بعضی تنها مروج استفاده از علائم بصری مثل عکس و اسلاید و فیلم نیست...