فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docتعداد صفحات: 100حجم فایل: 105 کیلوبایت قیمت: 38000 تومانتوضیحات:
پژوهش با موضوع آموزش پیش دبستانی و یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی، در قالب word و در 100 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن:
در این فصل ابتدا به تاریخچة آموزش پیش دبستانی پرداخته خواهد شد. در بحث از تاریخچه سعی می شود از اندیشه های تاثیرگذار در فرایند شکل گیری آموزش پیش دبستانی استفاده شود. علاوه بر این دوره پیش دبستانی در حدود سنی آن که مودر اختلاف نظر است، تعریف میشود. ویژگی های کودکان در دوره پیش دبستانی اعم از رشد جسمانی، رشد حرکتی به دنباله مباحث گفته شده میآید. از مولفه های مهم هر دورة آموزشی، بیان اهداف آن دوره است. بحث اهداف دورة پیشدبستانی در ادامه فصل گفته می شود و سپس دو متغیر اصلی پژوهش یعنی مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی بحث خواهند شد. دربارة مهارتهای روانی ـ حرکتی سعی شده دیدگاههای مختلف ارائه شود و همچنین دربارة سازگاری اجتماعی، در بحث مهارتهای روانی ـ حرکتی، دیدگاه گزل و در بحث سازگاری اجتماعی، دیدگاه آدلر زیربنای تئوری این پژوهش قرار گرفته اند. در بخش پیشینه پژوهش نیز سعی شده تا جای ممکن سیمای فعلی پژوهشهای داخلی و خارجی ارائه شود.
تاریخچه آموزش پیش دبستانی
تعلیم و تربیت انسان از بدو تولد تا پایان زندگی ادامه دارد و درخصوص شیوههای یادگیری و یاددهی انسان، نظرپردازیهای گوناگونی صورت گرفته است. سالهای زیادی مردم بر این باور بودندکه کودکان به صورت افراد بالغ پیش ساخته، اما مینیاتوری به دنیا می آیند. این دیدگاه در قرون وسطی غالب بود و چنین فرض میشد که کودک، بزرگسال کوچک است و از نظر شیوه رفتار نیز با او مثل بزرگسال رفتار میکردند. به محض اینکه کودکان میتوانستند راه بروند و گفتگو کنند، به اجتماع بزرگسال میپیوستند، در بازیهای آنان شرکت میکردند، به کارهای آنان مشغول میشدند و مثل آنها لباس میپوشیدند. در اصل، مردم بین کودکان و بزرگسالان تفاوتی قائل نبودند. نظر آنان چنان بود که گویا از ابتدا، بدن و شخصیت کودکان از روی طرح بزرگسالان پیشسازی شده است. (کرین، 1371؛ کارین1، 2000).
به تدریج بر اثر تلاشهای افرادی نظیر روسو، پستالوزی و هربارت، این دیدگاه شکل گرفت که کودک همان بزرگسال کوچک نیست، بلکه ویژگیها و خصوصیات منحصر به فردی دارد که او را از بزرگسالان کاملاً متمایز میکند. فروبل در راستای تقویت این دیدگاه و از سکه انداختن دیدگاه رایج پیش ساختهنگری، اولین کودکستان را به نام «باغ کودکان» بوجود آورد و اعتقاد داشت برای آموزش کودکان باید محیط غنی شده ای فراهم کرد. کودکستانها در اوایل قرن بیستم، تحت نفوذ و تاثیر نظریهپردازانی چون ماریا مونته سوری دچار تغییراتی شدند و خود ماریا مونته سوری تحت تاثیر سگن و ایتارد بود و از تجارب و یافتههای آنان استفاده کرد. بعد از 1940، کودکستانها گسترش یافتند و افرادی چون جان دیویی، متفکر و نظریهپرداز آمریکایی، ایدههای ارزشمندی در این خصوص ارائه دادند و یکی از شاگردان جان دیویی، اندیشههای او را دنبال کرد که نتیجه این کوششها، تاسیس رشته آموزش و پرورش پیشدبستانی در دانشگاهها بود و این شاگرد فعال و نوآور کسی نبود جز «پتی اسمیت میل». به هر حال، ظهور کودکستان در ابتدا بر محورهایی چون ارتباط با خانواده، آموزش والدین و رفع مشکلات آنها متمرکز بود، ولی از آن زمان تا به حال کودکستانها دچار تغییرات زیادی شدهاند. (مفیدی، 1372)
شورتز1 (به نقل از رئوف، 1370) نخستین کودکستان را در آمریکا تاسیس کرد و این کار مورد استقبال زیادی قرار گرفت. در اوایل قرن بیستم، دانشگاههای زیادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی دست به اقداماتی درخصوص تعلیم مربیان زدند که به امر آموزش و پرورشِ پیشدبستانی مشغول شوند. در اثر رشد کودکستانها و بروز جنگ جهانی دوم، آموزش پیشدبستانی مورد توجه بیشتر قرار گرفت و تغییرات جوامع، لزوم برنامهریزی جدیتر را در این باره تقویت کرد.
فهرست مطالب:
خلاصه از تحقیق
تعریف دوره پیشدبستانی
ویژگیهای کودک در دوره پیش دبستانی
اهداف دوره پیش دبستانی
مهارتهای روانی ـ حرکتی در دوره دبستان
تحول حرکت در کودکان دبستانی
مهارتهای روانی ـ حرکتی
مقولههای اصلی در حوزه روانی ـ حرکتی
شاخصهای رشد رفتار طبیعی
مراحل رشد روانی ـ اجتماعی اریکسون (به نقل از کاپلان و سادوک
تشخیص هدفهای کودکان ناسازگار
و . . .
منابع دارد

پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.