مقدمه
مدیر سازمان که از منش رهبری برخوردار است باید مقاصد و جهت گیری یکنواختی را در سازمان ایجاد نماید و محیط داخلی سازمان را به گونه ای ایجاد و نگهداری نمایند که کارکنان بتوانند در دستیابی به اهداف سازمانی کاملا مشارکت نمایند.
مدیریت سازمان با منش رهبری باعث می گردد کارکنان مقاصد و اهداف سازمانی را درک نموده و برای دستیابی به آنها از انگیزه کافی برخوردار شوند. علاوه بر این با بکاربستن منش رهبری فعالیت های سازمان ارزیابی شده و در مسیری یکسان، منظم گردیده و استقرار می یابد و در نتیجه فقدان ارتباط بین سطوح مختلف سازمان به حداقل خود خواهد رسید.
بکارگیری اصل رهبری در سازمان عموما باعث می گردد که:
نیازهای تمامی ذینفعان سازمان شامل مشتریان، مالکین،کارکنان، تامین کنندگان، سرمایه گذاران، انجمن هاو مجامع محلی در نظر گرفته شود. اهداف چالش برانگیز با زمانبندی مشخص تنظیم گردد. ارزش های مشترک، مدل های اخلاقی و جوانمردی در تمامی سطوح سازمان ایجاد شده و تقویت گردد. اعتماد ایجاد گردیده و ترس از میان برود.
کارکنان با منابع مورد نیاز، برخوردار از آموزش و آزادی عمل با داشتن مسوولیت و پاسخگویی فعالیت نمایند. کارکنان برای نقش و سهم خود امیدوار و دلگرم گردیده و آنرا تشخیص دهند.
شناسایی، درک و مدیریت فرایند های مرتبط به هم بعنوان یک سیستم، کارآیی و اثربخشی سازمان را در دستیابی به اهداف خود بهبود می بخشد.
مدیریت سیستمی با یکپارچه و مرتب نمودن فرایندها بعنوان بهترین روش دستیابی به نتایج مورد نظر، سازمان را از قابلیت تمرکز تلاش بر روی فرایندهای کلیدی برخوردار می سازد و در ذینفعان سازمان اعتماد سازی به سازگاری، کارآمدی و اثربخشی سازمان را ایجاد نموده و توسعه می بخشد.
فصل اول: تشخیص مفاهیم 5
- مدیریت، مدیریت آموزشی،اصول و کاربردهای آن
- انواع سبکهای مدیریتی
- آموزش و انواع آن
- سیستم، انواع کاربردهای آن (نگرش سیستمی در مدیریت)
- سازمان و انواع کاربردهای آن(نظریه سازمان مدیریت)
فصل دوم: برنامه¬ریزی آموزشی و نظارت بر اجرای آن برنامه¬ها 21
- برنامه آموزشی و نظارت بر اجرای آن برنامه¬ها
- فرایند برنامه¬ریزی آموزشی
- اصول تحلیل محتوی دوره آموزشی
- ویژگی اساسی آموزش پودمانی
فصل سوم: ارزشیابی از دوره¬های آموزشی 31
- مفهوم ارزشیابی آموزشی و روشهای آن
اصول ارزشیابی جامع و فراگیر
- اصول ارزشیابی از اثربخشی آموزشی
فصل چهارم: نحوه تهیه گزارش¬های مورد نیاز یک آموزشگاه 41
- پایه های اساسی و مقررات مکاتبات اداری
- اصول تهیه گزارش¬های مورد نیاز آموزشگاه
فصل پنجم: برقراری روابط انسانی و اصول ارتباطات 42
- اصول برقراری روابط انسانی
- مفهوم ارتباط و عوامل تشکیل¬دهنده آن
- عوامل موثر ارتباطی
- اصول روانشناسی عمومی
- اصول جامعه شناسی عمومی
فصل ششم: نظارت بر امور مالی آموزشگاه 49
- هدف اصلی حسابداری و مفهوم معادله اصلی آن
- ثبت معاملات در حساب¬ها (شناخت دفاتر مالی و قانونی و دفاتر کمکی حسابداری)
- اصول عمومی حسابداری
- انواع گزارش های حسابداری (تراز آزمایشی، ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت حساب)
- روشهای درج اطلاعات حسابداری
فصل هفتم: تهیه محتوای مربوط به خلاقیت و نوآوریهای مدیر 61
- خلاقیت، نوآوری فنون آنها
- ارتباط خلاقیت و برنامه¬ریزی
- شیوه¬های تفکر اخلاق
- موانع خلاقیت و نوآوری در سازمان
فصل هشتم: نحوه پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار: 85
- حوادث شغلی و علل بروز آنها و بهداشت محیط کار
- وسایل ایمنی و بهداشت کار و کاربرد انها
- اصول پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و حفاظتی و بهداشت کار
- عوارض جانبی و اصول انجام کمک¬های اولیه آتش سوزی و اصول انجام آتش نشانی