توضیحات:
دانلود پرسشنامه با موضوع پرسشنامه رفتار ﻣﺸﻜﻼت ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻛﻠﻮرادو (CLDQ)،
در قالب doc و در 2 صفحه، قابل ویرایش. (منابع دارد)
معرفی پرسشنامه:
روش نمره گذاری و تفسیر
این ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻂ وﻳﻠﻜﺎت و ﻫﻤﻜﺎران (2011) ﺗﻬﻴﻪ ﺷﺪه و ﻣﺸﻜﻼت ﻳﺎدﮔﻴﺮی را ﻣﺘﺸﻜﻞ از ﭘﻨﺞﻋﺎﻣﻞ اﺳﺎﺳﻲ ﺧﻮاﻧﺪن، ﺣﺴﺎب ﻛﺮدن، ﺷﻨﺎﺧﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻋﻤﻠﻜﺮدﻫﺎی ﻓﻀﺎﻳﻲ ﻣﻲداﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺸﻜﻼت ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻛﻪ از 20 آﻳﺘﻢ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺗﻮﺳﻂ واﻟﺪﻳﻦ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻣﻲ ﺷﻮد. ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻋﺒﺎرت در ﻳﻚ ﻣﻘﻴﺎس ﻟﻴﻜﺮت 5 درﺟﻪای از ً اﺻﻼ (1) ﺗﺎ ﻫﻤﻴﺸﻪ (5) ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. بر طبق جدول زیر:
گزینه اصلا به ندرت گاهی بیشتر اوقات همیشه
امتیاز 1 2 3 4 5
پرسشنامه فوق دارای پنج بعد بوده که سوالات مربوط به هر بعد در جدول زیر ارائه گردیده است:
بعد سوالات مربوطه
ﺧﻮاﻧﺪن 6-1
ﺣﺴﺎب ﻛﺮدن 10-7
ﺷﻨﺎﺧﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 13-11
اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 17-14
ﻋﻤﻠﻜﺮدﻫﺎی ﻓﻀﺎﻳﻲ 20-18
برای بدست آوردن امتیاز مربوط به هر بعد، مجموع امتیازات سوالات مربوط به آن بعد را با هم جمع نمایید. برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات همه سوالات را با هم جمع کنید. نمرات بالا نشانگر مشکلات یادگیری بیشتر خواهد بود و برعکس.
روایی و پایایی
اﻋﺘﺒﺎر اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی آن، ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻧﺪﮔﺎن ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ روشﻫﺎی ﻫﻤﺴﺎﻧﻲ دروﻧﻲ و ﺑﺎزآزﻣﺎﻳﻲ ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺪه و ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﻲ را ﺑﺪﺳﺖ داده اﺳﺖ (وﻳﻠﻜﺎت و ﻫﻤﻜﺎران، 2011). رواﻳﻲ ﺗﻔﻜﻴﻜﻲ و رواﻳﻲ ﺳﺎزه ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺬﻛﻮر در ﺣﺪ ﻣﻄﻠﻮب ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ رواﻳﻲ ﻫﻤﮕﺮای ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ: ﺧﻮاﻧﺪن 64/0؛ رﻳﺎﺿﻲ 44/0؛ ﺷﻨﺎﺧﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 64/0؛ اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 46/0 و ﻓﻀﺎﻳﻲ 30/0 (وﻳﻠﻜﺎت و ﻫﻤﻜﺎران، 2011).
توضیحات:
دانلود پرسشنامه با موضوع روحیه معلمان،
در قالب doc و در 4 صفحه، قابل ویرایش.
معرفی پرسشنامه:
مراد از روحیه این است که کارکنان سازمان تشویق و ترغیب شوند تا با دلگرمی به کار بپردازند. برای حصول به این هدف، بر مدیر لازم است که موقعیت کارکنان سازمان را تشخیص دهد، کار آنان را بازرسی کند و کیفیت کار آنان را بسنجد. بدین طریق، برای کارکنان اهمیت و تأثیر کارشان در پیشبرد هدف سازمان محل کارشان معلوم میشود و به ادامه کار اثربخش ادامه میدهند. هر چند بازرسی از کار کارکنان، در ایجاد روحیه آنان الزامی است، ولی کافی نیست. بنابراین، جهت تکمیل آن لازم است مدیر، کارکنان دقیق و کاری را مورد تشویق قرار دهد و در صورت امکان، آنان را با پاداشهای مادی و چون ارتقای شغلی، تشویق کند )بارنیارد ،1996(. نایلی به نقل از جیمز هووئه) 1363( در کتاب مدیریت مدارس، روحیه را کنشی از متغیرهای عقلانیت، همانندی و تعلق میداند. از دیدگاه وی، برای روحیه سه عامل عقلانیت، همانندی و تعلق در نظر گرفته شده است که این سه عامل به شرح زیر میباشند:
الف( تعلق خاطر: به تصور و احساس دارنده نقش در مورد اینکه نقش محوله وی را خشنود خواهد ساخت، مربوط میشود؛ زیرا که انتظارات نهادی )سازمانی( با نیازهای فردی وی در جهت موافق است و به عبارتی، فرد در خدمت دیگران و دیگران در خدمت فرد هستند.
ب( عقلانی بودن: نشاندهنده این است که تا چه حد انتظارات یک نقش متناسب با پیشبرد هدفهای حرفهای سازمان احساس میشود، یعنی همان وضعیتی که باید به طور طبیعی، در سازمان، برقرار باشد.
ج( همانندی: مربوط به این است که تا چه حد هدفهای سازمان با ارزشها و نیازهای فرد، یگانگی پیدا کرده است.
معرفی پرسشنامه و کاربرد آن:
برای تهیه و تدوین پرسشنامه، عوامل مذکور توسط میرکمالی) 1377( به ده عامل تجزیه شده و سؤالات پرسشنامه روحیه بر آن اساس تدوین شدهاند و در نهایت، پرسشنامه 28 سؤالی تدوین گردیده است.
در این پرسشنامه ،سؤالات 1، 3، 4 ؛ عامل سلامت جسمانی و روانی فرد و امنیت محیط کار، سؤالات 2، 27 و 28؛ عامل احساس رضایت از محیط کار، سؤالات 6، 7، 25، عامل احساس رضایت از نحوه مدیریت و ارضای فردی و گروهی توسط مدیر؛ سؤالات 10، 11، 12، عامل احساس ارزش و احترام و شناخته شدن در سازمان؛ سؤالات 5، 13، 14، عامل احساس رضایت از برخورد و تعامل همکاران؛ سؤالات 8، 15، عامل احساس مشارکت و مؤثر بودن در سازمان؛ سؤالات 23 و 24، عامل احساس پراهمیت و مثمرثمر بودن بازدهی سازمان در جامعه؛ سؤالات 9 و 26، عامل احساس رضایت از دریافت و مزایای لازم در حد اهمیت و ارزش کار؛ سؤالات 17، 18، 19، عامل احساس آمادگی زمینه و شرایط لازم برای رشد و تکامل فردی و رسیدن به مرحله عالیتر رشد و تعالی و سؤالات
16، 20، 12، 22، عامل احساس آزادی و استقلال و تعلق به سازمان و مدیریت را توضیح میدهند.
روش نمره گذاری پرسشنامه
این پرسشنامه نیز براساس مقیاس لیکرت تنظیم گردیده و روش نمره دهی آن به صورت پاسخهای 4گزینهای میباشد؛ به طوری که گزینه های هرگز با امتیاز) 0(، به ندرت دارای امتیاز) 1(، گاهی اوقات دارای امتیاز) 2( و اغلب اوقات نیز دارای امتیاز) 3( میباشند .
از جمع امتیازات بدست آمده، نمره روحیه کارکنان بدست میآید. به جزء سؤال 7 که غیرهم جهت است، بقیه سؤالات پرسشنامه همجهت با هدف سؤال بوده، یعنی جهت مثبت دارند.
اعتبار و روایی پرسشنامه
برای بدست آوردن روایی صوری، اجاقی) 1377(، 33 سؤال را در نظر گرفته که پس از مراجعه به اساتید و انجام دادن اصلاحات لازم و استفاده از نظرات تخصصی آنان، تعداد سؤالات به 28 سؤال کاهش یافته است. همچنین، برای بدست آوردن اعتبار این پرسشنامه با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ اقدام به محاسبه اعتبار پرسشنامه گردید. ضریب بدست آمده برابر0/88 بوده است که نشانگر ثبات و همسانی درونی پرسشنامه میباشد.